به قالب وردپرس شرکتی فایننس خوش آمدید.

کرگیری و چکش اشمیت

کرگیری چیست ؟

کرگیری یا همان مغزه گیری بتن، به عملی گفته می شود که یک حفره یا شکلی استوانه مانند را از بتن جدا می کنند. در واقع کرگیری، یک روش برای مغزه گیری از بتن تقویت شده یا بتن معمولی به شمار می آید.

بتن یکی از مهم ترین بخش های هر پروژه ساختمانی و عمرانی است‌ که کیفیت آن تاثیر به سزایی‌ در ساختار کلی سازه خواهد داشت. به همین خاطر برای کسب نمودن اطمینان خاطر از کیفیت و مرغوبیت‌ بتن، آزمایشاتی قبل و بعد از بتن‌ ریزی انجام می شود.

زمانی کرگیری انجام می شود که بخواهند در بتن ، مسیری را برای عبور لوله ها، سیم کشی و …، در بتن ایجاد کنند. ضمن این که این کار به وسیله دریل های مخصوص انجام می شود که به آن ها دریل های مکانیکی می گویند.

کرگیری به عملی گفته می‌شود که قسمتی از سطح مقطع بتن را جدا کرده و برای آزمایش و یا اهداف دیگری از آن استفاده می‌شود همچنین به آن مغزه گیری نیز گفته می‌شود. به طور کلی گرفتن مغزه و نمونه از بتن برای انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتر اهداف اصلی می‌باشد که فرایند کرگیری دنبال می‌کند. اگر بخواهم مغزه گیری را دسته بندی کنیم به دو دسته کرگیری بتن و آسفات می‌توان آن را تقسیم کرد.

هدف از کرگیری بتن چیست؟

هر پروژه ای که در آن از سازه بتنی استفاده شده باشد، به افراد و ابزار هایی نیاز است‌ که کرگیری نیز شامل آن می شود. زمانی که یک سازه بتنی نیاز به حفاری داشته باشد، بدین صورت که نیاز باشد در سازه، لوله کشی و یا سیم کشی شود، به کر گیری نیاز داریم. ضمن این که مغزه گیری بتن، حفره هایی کاملا صاف و صیقل خورده را در دیوار، زمین و سقف ایجاد می کند. همین طور می توان از این حفره ها برای داکت لوله، اجرای سیستم اطفای حریق، عبور خطوط و سیم تلفن و… استفاده نمود.

البته در بعضی مواقع برای تست بتن، نیاز به نمونه برداری است که مغزه گیری بتن انجام می شود. بدین شکل که بخشی استوانه ای شکل از سازه جدا شده و به آزمایشگاه برده می شود. سپس آزمایش های لازمه بر روی نمونه انجام می پذیرد.کرگیری و چکش اشمیت

کرگیری در بتن چگونه انجام می‌شود؟

برای اجرای این فرآیند از دستگاه کرگیر استفاده می‌کنیم. دستگاه کرگیری یا مغزه گیری با توجه به کاربردی که دارد و توسط نیروهای مختلفی که اعمال می‌کند، شامل موتورهای مختلف الکتریکی، بنزینی و گاهی هیدرولیکی می‌باشد. همچنین بسته به اینکه این نمونه برای آزمایش می‌باشد و با فقط سوراخ کردن بتن از مته‌ها با اندازه‌های مختلف استفاده می‌کنیم. نوع جنس مته‌ها و همچنین جنس مصالحی که روی آنها کار صورت می‌گیرد، اصطکاک و گرمای محسوسی تولید می‌کند که لازم است با روش‌های مختلف مهار گردند.

چرا که در صورت عدم مهار این گرما که از اصطکاک الماس‌ها با مصالح به وجود می‌آید، سبب می‌شود عمر مته کم شود. همچنین سبب فشار بر روی موتور محرک نیز می‌گردد. به عنوان مثال در کرگیری بتن، معمولا برای خنک کردن مته از آب استفاده می‌شود، علاوه بر آن، از تولید گرد و خاک نیز جلوگیری می‌کند. از نکات قابل ذکر این است که معمولا کرگیری بتن زمانی انجام می‌شود که دستگاه‌های نظارتی، بتن کار شده در سازه توسط پیمانکار را تایید نکرده باشند. البته مغزه گیری بتن در بعضی از کشورها، از آزمایش‌های استاندارد و لازم در جهت تایید بتن توسط دستگاه‌های نظارتی می‌باشند.

 

عملکرد دستگاه های کرگیری بتن یا دریل به چه صورت است؟

دستگاه های مغزه گیری بتن، از هسته الماسی استفاده می کنند. لازم به ذکر است که الماس، به عنوان یکی از سخت‌ترین مواد شناسایی شده و این قابلیت را دارد‌ تا بتن را از بین ببرد. البته جالب است بدانید که اکثر دریل هایی که ساخته می شود، عمدتا‌ از فولاد هستند و فقط در نوک انتهایی‌آن از الماس استفاده می شود. به این علت که الماس ارزش بالایی داشته‌ و ساخت یک دریل تمام الماس می تواند هزینه گزافی را در پیش داشته باشد.

دسته دستگاه دریل، معمولا در سه نوع الکتریکی، بادی و هیدرولیک ساخته می شود. در نوع دریل های مدرن، دستگاه کاملا به صورت خودکار عمل می کند. بدین صورت که‌ با تنظیماتی مشخص شده و کاملا آسان، بر روی دیوار نصب شده و با چرخش سیصد و شصت‌ درجه، یک دایره کامل را‌ از بتن جدا می کنند. پس از خارج‌ کردن بتن برش خورده، خواهید دید که قسمت جدا شده، شکلی استوانه ای مانند دارد. ضمن این که قطر این استوانه بستگی به شما دارد که تا چه مقدار بتن را نیاز دارید.‌کرگیری و چکش اشمیت

 

 

کرگیری

چکش اشمیت چیست ؟

چکش اشمیت یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین ابزارهای ضربه زنی است، که در صورت استفاده صحیح می تواند وسیله ای با ارزش باشد. اما بی دقتی و استفاده بدون تشخیص پارامترهای موثر میتواند به نتایج نادرستی منجر گردد. چکش اشمیت روشی سریع و کم هزینه و غیرمخرب هم در آزمایشگاه و هم در محل میباشد. این روش را نمیتوان به عنوان جایگزین آزمایش مقاومت فشاری استاندارد استفاده نمود، بلکه روشی است در جهت تعیین یکنواختی بتن در سازه و یا مقایسه تغییر کیفیت بتن در نقاط مختلف یک سازه. این آزمایش نسبت به تغییرات موضعی در جنس بتن حساس میباشد، برای مثال، وجود ذرات درشت دانه، درست در زیر پیستون، سبب حصول نتیجه کم میشود. به علاوه انرژی ای را که بتن جذب می کند، با مقاومت و هم با سختی آن ارتباط دارد، به طوری که ترکیب مقاومت و سختی کنترل کننده برجهندگی می باشد. آزمایش چکش اشمیت برجهندگی فقط خواص سطح بتن را می سنجد. به علت پراکندگی موضعی در سختی بتن در یک مساحت کوچک، عدد برجهندگی باید در تعدادی از نقاط نزدیک به یکدیگر تعیین شوند و سپس از نتیجه آنها میانگین گرفته شود.

کرگیری و چکش اشمیت

 کاربرد چکش اشمیت:

کاربرد چکش اشمیت در تیپ های مختلف کارایی های متفاوتی دارد :

تیپ : این تیپ با استفاده از محدوده اندازه گیری بین 20 تا 60 مگاپاسکال قدرت فشاری و تاثیر انرژی j2, 2 ، برای این چکش در اکثر کاربردهای مهندسی کافی ست . مقادیر بازخورد از یک شماره خوانده شده و با استفاده از گرافیک بالای آن، به قدرت فشرده تبدیل می شود .

 تیپ L : در این نوع تیپ محدوده اندازه گیری بین 20 تا 60 MPa قدرت فشاری ست . چکش اشمیت دارای انرژی ضربه ای ست که سه برابر کوچکتر از نوع N است . این نوع برای آزمایش قطعات نازک >100 میلی متر یا اجزای کوچک استفاده می شوند .

تیپ  NR/LR: در این مدل مقدار بازگشتی به عنوان یک نمودار نوار بر روی نوار کاغذ ثبت می شود .

 پاندول چکش اشمیت :

نوع  PT تست چکشی بتن

این نوع چکش مجهز به یک سطح بیستون بزرگتر، مخصوصا برای آزمایش بر روی مواد نرم تر مانند بتن با وزن سبک، تخته گچ و بتن تازه طراحی شده است . اغلب برای تعیین زمان مناسب برای حذف قالب از این نوع استفاده می شود.

 نوع PM تست خرد کن

در این روش به منظور آزمایش اتصالات ملات در آجر استفاده می شود . این روش دارای یک پینگر مخصوص طراحی شده است که شکل آن تضمین کننده اثرات روی سطح مفصل اعمال می شود،

هر چکش باز شده برای اهداف متفاوت به منظور پاسخگویی به نیازهای مخصوص مشتری ساخته می شود .

 کارایی چکش اشمیت :

بر این اساس بازتاب یک جرم ارتجاعی وابسته به سختی سطح در مقابل جرمی ست که به آن برخورد می کند. در چکش اشمیت جرم متصل شده به فنر وجود دارد که با کشیدن فنر تا یک نقطه مشخص، یک مقدار انرژی ثابتی به آن داده می شود . این کار با فشردن چکش به سطح صاف بتن انجام می شود. پس از آزاد کردن، جرم تحت اثر بازتاب میله چکش قرار می گیرد و مسافتی که توسط آن جرم طی می شود و بر حسب درصدی از انبساط اولیه فنر بیان می شود. عدد بازتاب یک اندازه مطلق است، چون به انرژی ذخیره شده در فنر و به اندازه جرم وابسته می باشد. کرگیری و چکش اشمیت

 معایب کار با چکش اشمیت:

از جمله این مشکلات می توان به سطحی بودن نتایجی که حاصل از تست چکش اشمیت است نام برد . با این وجود این چکش به علت اینکه سریع و کم هزینه است در پروژه های ارزیابی و مقاوم سازی سازه های بتنی به حساب می آید. کرگیری و چکش اشمیت

✔ روش کار با چکش اشمیت:

آزمایش بر اساس این اصل است که بازتاب یک جرم ارتجاعی به سختی سطح در مقابل جرمی که به آن برخورد می کند وابسته است. در چکش اشمیت جرم متصل شده به فنر وجود دارد که با کشیدن فنر تا نقطه مشخصی، مقدار انرژی ثابتی به آن داده می شود. این کار با فشار دادن چکش به سطح صاف بتن انجام می شود. بعد از آزاد کردن، جرم تحت اثر بازتاب میله چکش (که هنوز در تماس با سطح بتن است) قرار می گیرد و مسافتی که توسط جرم طی می شود و برحسب درصدی از انبساط اولیه فنر بیان می شود، عدد بازتاب نامیده می شود. این مقدار توسط یک نشانه که در طول یک مقیاس مدرج است حرکت می کند، نشان داده می شود. عدد بازتاب یک اندازه مطلق است، چون به انرژی ذخیره شده در فنر و به اندازه جرم وابسته می باشد.کرگیری و چکش اشمیت

چکش اشمیت