به قالب وردپرس شرکتی فایننس خوش آمدید.

تجهیزات آزمایشگاه جوش

تجهیزات آزمایشگاه جوش

 

تست جوش، آزمایشی است که با استحکام بنا و ساختمان رابطه مستقیم دارد، به این صورت که با انجام تست جوش در سازه های فلزی، مهندس ناظر پروژه میتواند اطمینان حاصل کنند که سازه در عمل همان مقاومتی را از خود نشان میدهد که در تئوری محاسبه شده است. طبیعی است که استحکام سازه رابطه مستقیمی با اجرای درست و اصولی اتصالات داشته باشد .از این رو هلدینگ ساختمانی سپنتا در این مقاله شما را به طور کامل با آزمایش جوش، برگه جوش و انواع تست جوش آشنا میکند.

تست جوش چیست؟

برای سنجش اتصال سازه فلزی، انجام دادن تست جوش ضروری است اما روش های انجام و بررسی آن بنا به استاندارد سازه ها و نوع کار متفاوت میباشد. در برخی ساخت و ساز های فلزی بازرسی سطحی کارشناس از اتصال جوش خورده کافی است و در برخی پروژه ها بازرسی سازه از لحاظ جوش باید بسیار دقیق صورت بگیرد.

خدمات آزمایش جوش

مهندسین مشاور پی برز آزما در زیمینه انواع آزمایش ساختمتانی به خصوص آزمایش جوش با تجربه و سابقه کار بالا آماده ارائه مشاوره رایگان به کارفرمایان و معماران است و همچنین می توانید برای اجرای پروژه و تست جوش با قیمت مناسب روی این مجموعه حساب کنید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

برگه جوش (فرم بازرسی جوش)

برگه جوش تهران توسط شرکت های خدمات آزمایشگاهی که دارای صالحیت مورد تایید سازمان نظام مهندسی استان می باشند ارائه می شود که با این تایید ، مهندس ناظر پروژه می تواند اطمینان حاصل کند که سازه در عمل همان مقاومتی را از خود نشان میدهد که در تئوری محاسبه شده است.

تجهیزات آزمایش جوش (برگه قرمز جوش)

آزمایشگاه ها بر اساس پایه ارائه آزمایش جوش ، لازم است تجهیزات مختلفی داشته باشند. تجهیزات بازرسی جوش UT شامل دستگاه عیب یاب التراسونیک ، کابل ، بلوک V1 و V2 ، ضخامت سنج التراسونیک ، ضخامت سنج رنگ ، تجهیزات ازمایش جوش PT شامل بلوک های کنترل کیفیت مواد ، نورسنج نور سفید و UV ، تجهیزات بازرسی جوش MT شامل YUKE ، INDICATOR ، نورسنج نور سفید و UV و تجهیزات آزمایش جوش VT شامل گیج های جوشکاری ، ذره بین ، خط کش فلزی ، چراغ دستی ، نورسنج ، کولیس ، گیج حرارتی ، مولتی متر ، از جمله این تجهیزات می باشند.

 

 

برگ جوش
برگ جوش

تست جوش در واقع آزمایشی است که با استحکام و مقاومت ساختمان رابطه مستقیمی دارد ، به این صورت که با انجام دادن این آزمایش مهندس ناظر اطمینان میکند که سازه مربوطه کیفیت جوش را دارد. در واقع برای سنجش اتصال سازه فلزی انجام دادن تست جوش الزم است که روش های انجام آن بسته به استاندارد سازه ها و نوع کار آنها متفاوت است و هدف کلی از انجام این آزمایش ها و بعد برگه آزمایش جوش پیدا کردن نقص واقع در جوش و فضای متأثر از حرارت می باشد که پس از تائید از سوی مهندسین ناظر گواهی می گردد که جوش اسکلت سالم و با ویژگی های مکانیکی ایده آل و قابل پذیرش در محدوده استاندارد صورت گرفته است.

بازرسی جوش سازه های فلزی – جوشکاری اسکلت فلزی

نکته قابل توجه در این زمینه این است که بازرسی و آزمایش جوش دو موضوع متفاوت و در عین حال مرتبط و مکمل یکدگیر هستند. به عبارتی بازرسی جوش با نظارت فرآیند ها و محصولات تولید شده، برای اطمینان از خواص و کیفیت انجام می شود و در بعضی موارد به صورت کیفی و برای اصلاح عملیات اجرایی به کار می رود ولی در آزمایش یک یا چند مشخصه به طور کمی و با دقت اندازه گیری و مقایسه می شوند.

چرا آزمایش جوش الزامی است؟

همانطور که می دانید، در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه ۲۸۰۰ (طراحی ساختمان ها در برابر زلزله) به وضوح آمده است که جهت ساخت سازه های فلزی می بایست از جوشکار ماهر استفاده نمود و جوش های اجرا شده نیز تست و بازرسی شوند.

لذا امکان دست یابی به یک جوش ایده آل با خواص مکانیکی مورد انتظار دست یافتنی نیست، مگر با رعایت الزامات آیین نامه ای و استانداردی مربوطه (نظیر ابعاد، پروفایل و سالم بودن ظاهر و باطن جوش). این الزامات تنها از طریق بازرسی، کنترل و آزمایش عملیات جوشکاری بدست می آید.

بازرسی جوش به سه مرحله قبل از ساخت ، حین ساخت و بعد از ساخت تقسیم می شود که بر اساس آیین نامه هایی نظیر انجمن جوش امریکا و آیین نامه سازمان نظام مهندسی ساختمانی ایران می باشد.

آزمایش جوش
آزمایش جوش
آزمون چشمی (Visual Testing or VT)

بازرسی چشمی (VT) به روش بازرسی قطعات با استفاده از چشم مسلح یا غیر مسلح گفته می شود. این روش ساده ترین، متداول ترین و مهم ترین نوع بازرسی غیر مخرب است که اغلب اولین مرحله در آزمایش و بررسی قطعه به حساب می آید. تمامی عیوب سطحی اعم از ترک، انحرافات در اندازه قطعه، تخلخل سطحی و… که در معرض دید قرار دارند را می توان به وسیله این بازرسی تشخیص داد. عواملی مانند شدت و نوع نور محیط، شرایط سطح قطعه و تمیزکاری قطعه در بازرسی ویژوال یا بصری اهمیت زیادی دارند. امروزه در تمامی صنایع، این روش تست غیر مخرب می تواند مبنای برنامه ریزی ها برای بازرسی های بعدی و انتخاب نوع آن ها باشد.

آزمون مایع نافذ (Liquid Penetrant Testing or PT)

روش بازرسی با مایعات نافذ (PT) برای آشکارسازی نقص هایی که سبب ناپیوستگی سطح کار شده اند، به کار می رود. اساس این روش مبتنی بر جذب مایع به درون نقص است و بدین ترتیب پس از ظهور، تمام شکستگی های سطحی با چشم دیده خواهند شد. امروزه از این تست NDT برای تعیین نقص هایی مانند ترک، تخلخل سطحی و روی­ هم افتادگی برای بسیاری از قطعات استفاده می شود. این روش تقریباً برای همه قطعات، اعم از قطعات بزرگ و کوچک، با شکل هایی ساده و پیچیده قابل استفاده است.

آزمون ذرات مغناطیسی (Magnetized Testing or MT)

بازرسی با ذرات مغناطیسی (MT) روشی حساس برای تعیین مکان نقص های سطحی و برخی نقص های زیر سطحی در مواد فرومغناطیس است. هنگامی که قطعه فرومغناطیس، مغناطیسی می شود، ناپیوستگی های مغناطیسی غیر موازی با جهت میدان نشت میدان مغناطیسی را به وجود می آورند. این میدان نشتی در سطح و بالای قطعه مغناطیسی شده قرار دارد و آن را با استفاده از ذرات مغناطیسی می توان مشاهده کرد. ذرات خشک یا تر معلق در مایع بر روی سطح قطعه باعث تجمع ذرات مغناطیسی در محل ناپیوستگی می شوند. این روش تست غیر مخرب نیز به طور گسترده در صنایع در حال بهره گیری است.

 

تجهیزات آزمایشگاه جوش
تجهیزات آزمایشگاه جوش
آزمون فراصوتی (Ultrasonic Testing or UT)

آزمون آلتراسونیک یا (UT) از روش های غیر مخرب است که در بازرسی انواع قطعات به خصوص قطعات جوشکاری شده بسیار پرکاربرد است. این تست در تمامی صنایع بزرگ و برای بازرسی قطعات ریخته گری، اتصالات جوش و موارد گوناگونی استفاده می شود. از این آزمون برای تشخیص عیوب داخلی قطعات نظیر ترک ها، عیوب انقباضی و حفرات استفاده می شود. در این روش، امواج فراصوت با بسامد بالا توسط یک مولد صوتی بر روی قطعه مورد آزمایش هدایت می شود. این امواج پس از برخورد به عیوب سطحی و زیرسطحی ماده بازتاب پیدا می کند. امواج بازتاب شده توسط یک مولد صوتی دریافت شده و به پالس های الکتریکی تبدیل می شوند. در نهایت این پالس ها به صورت یک سیگنال بر روی صفحه نمایش ظاهر می گردند. اپراتور با بررسی این سیگنال ها می تواند به اطلاعات مختلفی از قبیل مکان، عمق، ابعاد و نوع عیب بر روی قطعه پی ببرد.

 

ناپیوستگی جوش و عیوب جوش

بروز هرگونه انقطاع در ساختار فلز جوش را ناپیوستگی جوش گویند. از این منظر تمامی جوش های ذوبی دارای ناپیوستگی هایی در مقیاس میکروسکوپی می باشند. اما آنچه یک ناپیوستگی را خطرناک می سازد، افزایش پتانسیل تاثیرگذاری منفی آن بر خواص مورد انتظار جوش است. به عنوان نمونه در ناپیوستگی های ساختاری جوش، چنانچه ابعاد ناپیوستگی و یا فراوانی آنها در سطح یا حجم مشخصی از جوش بیش از مقدار معینی باشد، احتمال بروز کاهش قابل ملاحظه در استحکام اتصال افزایش یافته و بنابراین می بایست جهت ترمیم و تعمیر جوش اقدام نمود. با این توضیح عیوب جوش به آن گروه از ناپیوستگی های جوش گفته می شود که پتانسیل تاثیرگذاری منفی بالایی بر هر یک از خواص مورد انتظار جوش دارند.

 

تجهیزات آزمایشگاه جوش
تجهیزات آزمایشگاه جوش

هزینه آزمایش جوش نظام مهندسی

هزینه آزمایش جوش بر حسب نوع آزمایش متغیر است. در هریک از این روش ها به تجهیزات و دستگاه های مختلفی نیاز است که قیمت و دقت این تجهیزات بر روی نتیجه نهایی آزمایش موثر است. هر چه تجهیزات مورد نیاز ازمایش جوش پیشرفته تر باشد، هزینه انجام آن نیز بیشتر خواهد بود. نوع و محل جوش و تواتر آزمایش نیز از دیگر پارامتر های موثر بر قیمت آزمایش جوش است. پیش از اقدام به انجام آزمایش باید قیمت آن را استعلام نمود.